Värmetransfervinyl (HTV) med strykjärn




När man är nybörjare med värmetransfervinyl (HTV) kanske man inte vill skaffa en värmepress med en gång eftersom det är en ganska dyr investering, oftast inte under 2000:- och ska man köpa en som är bättre så blir det naturligtvis dyrare, men det är ju en fråga också om vad man ska använda den till, ska du trycka för att sälja går det knappast att hålla på med strykjärnet.




Jag har börjat med mitt vanliga strykjärn och det har gått ganska bra, det man måste tänka på för ett bra slutresultat är att underlaget ska vara plant och hårt, oftast är strykbrädet för mjukt, men jag kom på att till mindre produkter kan man använda en mindre skärbräda   (min är faktiskt i plast) och lägga en vanlig bomulls handduk runt den.

Den har jag använt till mössor, haklappar, strumpor och ärmar.

Min strykbräda är också väldigt hård, den är en billig variant och inte så fodrad som andra som oftast är lite dyrare. Den är också lite mindre, men jag kommer inte ihåg vart jag köpte den, kan ha varit på Jysk, tror jag betalade typ 99:-


Så för att få till det någorlunda bra med strykjärn har jag gjort följande:
  • Ett hårt underlag att pressa mot, för man måste verkligen press hårt. För T-shirt och större tygstycken kan jag rekommendera att använda ett större skärbräda.
  • Strykjärnet ska vara inställt utan ånga och för det material som du använder.
  • Tiden blir också längre än med en värmepress, eftersom man måste flytta strykjärnet om man har lite större designer.
  • Hellre för låg värme på strykjärnet i början och öka gradvis. Vinylen ska liksom smälta in i tyget, utan att bubbla sig.
  • Jag använder ett teflon ark som kan köpas billigt lite varstans, som jag pressar mot designen när jag tagit bort bäraren (bäraren, pressar man direkt på).
  • Och framför allt SPEGELVÄND TEXTEN!! i Studio innan du skriver ut, annars är det bara att börja om från början och kasta sin dyra HTV.









Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ta enkelt bort HTV från ditt tyg

Celsius - Fahrenheit konverterings tabell