Väggdekoration med Silhouette Cameo®


I mitt hobby rum här i Thailand, har jag inte så mycket på väggarna, och då kom jag på att jag faktiskt kan dekorera dem med de här fina pappers rosetterna!

Och som rubriken lyder skulle jag ha använt min Cameo, men...
datorn kraschade, så då fick jag göra dem på det gamla vanliga sättet biga och använda min papperstrimmer, men det gick också bra, men jag hade förberett mig för en Cameo instruktion så den kommer här:



De här pappers rosetterna är väldigt tidskrävande att göra utan en skärmaskin, men blir så väldigt fina, man kan blanda mönstrade papper med enfärgade och kombinera hur man vill. 

Hur gör man då pappers rosetten?

I Studio börjar vi med att ändra inställningar -> Standard ->skrolla ner till 'Skär till kant av sida' och bocka i den, glöm inte att klicka på 'Applicera', om den redan är förbockad kan du bara hoppa över detta.




Om du inte redan har det, öppnar du en ny arbetsyta, trycker på 'g' för rutnät eller som här nedan i topp verktygsfältet.
I 'Avdelningar' ändrar du till 2 och se även till att du har 'Fäst mot rutnät' i bockat.



Gör en rektangel som är ca 30 x10 cm. Kopiera, ctrl+c, den 2 gånger, då har du 3 st 30 x 10 cm rektanglar.
Markera all 3 rektanglarna och gruppera dem med ctrl+g.

Avmarkera 'Fäst mot Rutnät'.

Minska ner hela kvadraten genom att dra, i en av de små vita boxarna i hörnen, mot mitten men bara lite, så att de är innanför den röda/svarta heldragna yttre skärlinjen




Jag vill alltid ha min design centrerade och de gör du  genom att
  1.  markera din design (kvadraten)
  2. klicka på Justera verktyget 
  3. klicka på centrera

Nu är det dags att göra de perforerade linjerna som underlättar när man ska vecka hela rosetten.
  • 4. välj 'Rita en linje' verktyget
Dra en rak linje samtidigt som du drar linjen med musen, håll nere Skiftkey knappen på tangentbordet, släpp först musen och sedan skiftkey.
Linjen ska inte gå enda ut i kanterna som du ser här nedan.




  1. Öppna Skärinställningar
  2. Markera den linje vi just gjort
  3. Välj Perforera
Att vi gör det här nu beror på att det är enklare att bestämma här vilken egenskap som linjen ska ha eftersom vi ska kopiera den nu.


När vi nu lämnar Skärinställningar kommer linjen att vara heldragen, men den kommer att bara bli perforerad eftersom vi redan angett den egenskapen för den.
Och för att kopiera den kan vi göra på flera sätt men jag vill gärna ha kontroll på mellanrummet på dem så jag brukar göra så här.

Med din linje markerad kopierar du den med ctrl+c, den lägger sig över den första linjen, det här kan vara lite marigt, zoom in med + så du lättare kan se. 
  1. Klicka med musen vart som helst utanför arbetsytan, klicka igen på de 2 röda linjerna, OBS det är bara den översta som du kommer att markera trots att du inte ser det, 
  2. Flytta ner den genom att använde tangentbordets pil ner, till rutnätets heldragna linje
Bra då har vi 2 linjer, nu går det fort.
För mig fungerar det här bäst men naturligtvis finns det många vägar att göra det här på. 

Med bägge linjerna markerade, kopierar du dem med ctrl+tangentbordets pil ner.
Och som du kanske märker så lägger sig den ena av linjerna över den som du kopierat, vet inte varför och det retar mig. Så då markerar jag den röda linje som är kraftigare markerad och bara tar bort den helt enkelt med delete på tangentbordet.

Så fortsätter du med att markera alla dina linjer och kopiera som här ovan tills fönstret är fyllt med linjer, skulle några linjer komma utan för arbetsytan är det bara att markera dem och trycka på delete.


Vill man försäkra sig att man har exakt mellanrum mellan linjerna väljer man Justera och skrollar längst ner till utrymme vertikalt, glöm inte att först markera alla dina linjer.

Då var det dags att skära ut - Placera din 12x12" cardstock på skärmattan och skär ut.



När du skurit ut din 3 remsor är det dags att vecka dem enl. de perforerade linjerna så att det blir som ett dragspel. Montera ihop dem med dubbelsidig tejp.

Montera ihop bägge ändarna också med tejpen, så det blir som en tub.

Sätt på din limpistol så den blir varm.








När du format den som jag gjort här ovan, med baksidan upp, dra ihop rosetten så att det blir ett så litet hål som möjligt ungefär som jag gjort, det kan vara lite marigt att få till den men pressa rosetten lätt mot underlaget samtidigt som du justerar vecken så att de är jämt fördelade.

Limma dit ordentligt med lim, samtidigt som du håller kvar ena handen över rosetten.
Se till att ha någon pappersbit som du kan du kan lägga över limmet och pressa lätt med handen mot den.



Gör likadant på framsidan men använd en finare pappersbit som passar din design. Se till att inte ha lim utanför.
Sätt ditt en remsa 3D-dubbelsidig tejp och din rosett är klar att monteras på väggen!

Du kan även göra 4 remsor, för att få en mindre rosett, av en 12x12" cardstock. Gör som här ovan men dela längden på 4 istället för 3.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ta enkelt bort HTV från ditt tyg

Celsius - Fahrenheit konverterings tabell