Spara din design som en PDF!


Silhouette Studio® är ett fantastisk gratis alternativ till professionella designprogram. Det är inte bara bra för att skära ut projekt, det är också ett verktyg för att skapa Trycksaker och andra digitala medier.

Idag ska jag att visa dig hur lätt det är att  använda Silhouette Studio® och skriva ut det till PDF så att du kan skicka din design till familj och vänner eller låta trycka dem på ett professionell tryckeri.


Så då kör vi...

Varför ska jag behöva skriva ut till PDF?

Det finns många skäl till varför du skulle behöva göra det:


  • Silhouette Studio® sparar bara i STUDIO, STUDIO3 och GSP-filer, som inte öppnar i något annat program.
  • Du behöver den för att utforma en inbjudan, tryckbar, eller andra konstverk att dela.
  • Du kör slut på bläck eller skrivaren misslyckas och du måste ha ditt projekt tryckt någon annanstans
  • Du behöver för att utforma en logotyp, visitkort, eller annat marknadsföringsmaterial 
  • Du måste skapa kort, födelsedags skyltar etc.

Så börja med att skapa en design eller öppna något du tidigare gjort i Silhouette Studio®.

Jag har nyligen gjort en fin tygväska som jag använde denna på, och den vill jag gärna spara till PDF för framtida bruk.

Det som är viktigt är att göra din design till en Skriv- och Skär ut design, och det gör du lättast så här:

I mitt fall bestämde jag mig för att göra min bild mindre så att jag kan använda den som dekal 


Öppnade Skala fönstret
Och bockade i Lås Aspekt + justerade storleken i Höjd, men det kan du göra som du vill.


Ändrade min design för att kunna skriva ut i min skrivare, gör som i beskrivningen här ovan och tryck sedan på m på ditt skrivbord för att få fram passmärkena. Jag har gjort en instruktion om hur du gör  Skriv- och Skär ut

Och eftersom det ska bli en Skriv- och Skär ut design måste jag ha ett värde på den ram som jag ska skära ut
Följ punkt 1 - 4 här ovan

Nu är det dags att fylla arket med designen, eftersom jag vill ha många


Följ de 2 pilarna här ovan och vänta en stund, om du har mycket små designer kan det ta lite extra tid, när det är klart borde det se ut så här, men ibland vänder den på designen och jag vill gärna kunna skriva ut så många som möjligt, så då gör jag det manuellt.

OBS! Se till att inget är utanför den röda linjen eller på det x;ade områdena.

Nu är allt klart för att spara till PDF


Gå till Fil --> Välj Skriv ut

När skriv ut fönstret öppnar sig så välj den skrivare som säger PDF, om du inte har något sådant program installerat, finns det flera gratis program att ladda ner från internet, Googla på Gratis PDF program eller Free PDF printer.
Under punkt 4 och inställningar väljer du om du vill ha din design i färg eller svart/vit.

När det är klart klicka på Skriv ut...

Jag får fram vilken mapp jag vill spara min PDF i och vad den ska heta, eftersom jag har mycket färg och större utskrift tar min lite tid, och jag kan följa händelse förloppet genom att det visas en horisontell stapel som ska stiga till 100%.

Så blev min PDF, nu är den redo att spara till ett USB-minne och sedan ta med till ett tryckeri för utskrift, om jag skulle vilja det!

Tack för att du tittade på min Instruktion, hoppas att den rätade ut några frågetecken för dig.
Kom tillbaka snart så ska jag ha nya instruktioner att följa.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ta enkelt bort HTV från ditt tyg

Celsius - Fahrenheit konverterings tabell