Strasstenar/Rhinestones - Instruktion


Vad skulle man göra om det inte fanns lite Bling Bling här i världen?

Jag fullkomligt älskar Strasstenar som man sätter på tyg, papper eller något annat material som tål värme, eftersom det måste pressas på, antingen med en värmepress eller ett strykjärn. Med en värmepress går det fort under 1 minut och med ett strykjärn tar det lite längre tid beroende på hur stort område som ska pressas.










Materiallista finns längst ner här i inlägget och även inköpsställen.


Design Store (DS) har många fina färdiga strass designer som man kan använda, speciellt när man är nybörjare, det går fort och allt är färdigt,  bara att skära ut
Om man vill skapa egna strass designer så måste man ha Designer Edition.

I Mallpaketet finns 3 av varje ark -
3 svarta flockade ark för mall
3 vita överföringstejp
3 vita kartonger

Så här gjorde jag:


I mitt bibliotek sökte jag på "Rhinestones" och som ni ser här på bilden behöver man inte ens skriva ut hela ordet förrän alla rhinestones visar sig. Dubbelklickade på "flower"




När designen visar sig på arbetsytan är det en Gul text som är VIKTIG!! och det står att du får inte ändra formatet på bilden, för då stämmer inte storleken på Strasstenarna.
Den texten tar du bort eller flyttar ut på parkeringsytan (grå). Gruppera designen så du kan flytta den

Ändrade storleken till det ark som jag ska skära ut, i Design sid inställningar, och för det material som jag använde, stod det på förpackningen jag köpt Strasstenar Mallpaket. Roterade designen för att inte slösa med för mycket av Flocken, men lägg inte designen för nära kanterna eftersom det är bra att ha lite marginal där.

Kan tillägga att jag skar även ut en till strass design eftersom jag ändå hade allt färdigt för att skära ut. 

Monterade det svarta flockade materialet som ska bli en mall för strasstenarna, med den svarta sidan upp på Skär mattan.

Och det är nu det pilliga börjar, men när man fått rutin på det så tror jag att det går ganska snabbt.

Skar ut med min Cameo 3 och redan här började en del av det som senare skulle rensas bort att släppa, vet inte om det beror på att jag har haft den svarta flocken i ett varmt utrymme under ca 1 år, men kan nog mycket väl vara så, för jag vet att värme förstör de flesta material som man använder för att skära ut.

Så här såg det ut när jag dragit bort flocken från skär mattan och som ni ser här ovan så är det många små svarta bitar som ska rensas bort. Jag klippte isär min flock efter den röda streckade linjen här ovan.

Drog bort den vita baksidan, vilket hade varit smartare att låta den sitta kvar på skär mattan och bara dragit bort flocken.

Klistra flocken på ex ditt skrivbord och ryck snabbt bort den, då ska många eller förhoppningsvis alla svarta pluppar försvinna, om inte kan du plocka bort resterande med en pincett, tejp eller liknande. Jag använde mitt rosa skär underlag.




När jag noga kontrollerat att alla hål var synliga monterade jag den svarta flocken på den tjocka vita pappskivan som var med i startpaketet. Jag såg till att bägge designerna fick plats på den och delade den sedan med min Trimmer. 

Då var det dags att städa!



Och som du ser blir det ganska skräpigt, jag tog tejp som jag duttade mot de svarta renset, och en del fick jag även skrapa med kortsidan av linjalen för att de skulle lossna.

Rent och snyggt!

Dags för det roliga, på den här designen är det 3 olika storlekar på strassen, jag började med de minsta och med en cirkulerande rörelse över den svarta flocken,faller strassen ner där de ska vara!?! med en svamp (planstrykare som jag har), går att använda en grön scote svamp (hur nu det stavas). 

När jag är klar med den minsta strassen lägger jag tillbaka de som blivit över i påsen. Men innan kontrollerar jag att det är strass i alla hålen, om inte så lägger jag dit de som fattas med en pincett eller 'Pick me up', och om någon ligger upp och ner, så vänder jag dem.
Så upprepar jag för mellanstorleken och de största ska det bara vara 2 av så de lägger jag dit med pincetten.





När jag är klar och som ni ser har jag använt lite rosa toner på blommorna, då är det dags att klippa till överföringstejpen, jag delar den i två delar så de passar mina 2 designer


Sedan tar jag bort den vita skyddsplasten, som jag sparar, lägger försiktigt den sida som är klistrig mot strassen och här är viktigt att vara stadig på handen och ha ett plant underlag. Pressa lätt med handen så att all strass klistras fast på överföringstejpen. Skulle jag här upptäcka att det saknas någon strass eller någon har förskjutits är det lätt att bara montera dem, då upp och ned.


Monterar den på det tyg eller material som det ska sitta på i mitt fall en rosa tygväska, lade över ett teflon ark som jag sedan pressade i flera omgångar och använde ull inställningen på mitt strykjärn. När strassen verkar sitta, du får prova lite i ett hörn, drar du bara av överföringstejpen som du sätter tillbaka på den vita skyddsplasten, för att använda om igen.


Jag dekorerade väskan med min väninnas namn och satte på lite fina band.

Hon blev väldigt glad för den kan jag säga!

Material som jag använt:

Silhouette Cameo 3
Silhouette Strasstenar mall paket
Pincett
Silhouette 'Pick-me-up' verktyg
Silhouette Strasstenar i olika färger
En vanlig kökssvamp
Papperstrimmer
Lite färgglada tygband

Inköpsställen:



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ta enkelt bort HTV från ditt tyg

Celsius - Fahrenheit konverterings tabell