Instruktion: Skriv- & Skär ut (Print & Cut) med Silhouette Cameo


Skriv- & Skär ut (Print & Cut) med Silhouette Cameo har alltid skapat problem, men det är inte så svårt, bara man kommer ihåg att INTE röra designen i Studio när man väl skrivit ut, för då går det på pipsvängen. Här nedan finns en instruktion på hur man lyckas!
 

Starta Silhouette Studio och öppna eller gör en egen design.
Den jag använder här är köpt i DS och heter Christmas Layered Tags

Jag fixade till dem med lite färg och så var det dags att göra inställningar:

  • Välj Design Sidinställningar
  • Aktuell Skrivare
  • Se till att Porträtt är markerat
  • Markera skärmatta 



För att snabbt lägga till Registreringsmärken tryck på bokstaven "m" på tangentbordet (för att ta bort dem tryck på "m" igen).

Se till att det du ska Skriva- & Skära ut är inom den röda linjen och inte på det svarta rutnätet.

Ladda din skrivare med det material du ska skriva ut på.

Då är det klart för att skicka till Skrivaren


Välj Skicka till Skrivare (bry dig inte om att det står 'Skicka till Silhouette', fel vid översättningen).

VIKTIGT! - När du skrivit ut får du absolut inte flytta på något i designen i Studio!!

Låt det utskrivna torka ordentligt, jag brukar låta det vila i ca 15 minuter beroende på material. 

Varför är det så viktigt? -Tar du direkt i det som är utskrivet så kan registreringsmärkena smeta ut sig och då kan inte Cameo läsa av dem när det är dags att skära ut.

Bilden här nedan har jag zoomat in för att du ska se att jag vill bara skära ut den yttre kanten, och den ska då vara kraftigt rödmarkerad, så ska det även se ut om du väljer ett annat alternativ.


Montera ditt utskrivna material på skärmattan och välj 'Skärinställningar', se även till att 'skär kant' är valt.

Ladda din Cameo


Dubbelklicka på det material som du ska skära ut i och skrolla ner och välj 'Dubbelskärning' samt 'Linjesegment På' ändra till 0,1 som ovan här, speciellt om det är en väldigt detaljrik design (jag har det alltid på).

Test skär (men inte om du har Studio version 3.8.88 det är en bugg i den, i skrivande stund).
Skicka till Silhouette



Och så här fina blev mina magneter som jag gjorde, jag använde Silhouettes' Printable magnet paper'. Utskriften blev väldigt bra, jag har bara en vanlig HP skrivare, men jag var imponerad.


Mitt tips - börja med något enkelt med inte allt för mycket detaljer i.
Lycka till! 




Kommentarer

  1. Hej!

    Jag har en fråga, vad har du för typ av skrivare och använder dig av silhouette egna ark? Tänkte ta och prova och göra egna vinyl samt stickers. Tack på förhand! Suzanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Suzanne, jag har en vanlig Epson bläckstråleskrivare fungerar kanon til Skriv ut & Skär och jag har använt Silhouettes ark för Print and cut.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ta enkelt bort HTV från ditt tyg

Celsius - Fahrenheit konverterings tabell