Metalic flowers

Hi Everybody,

found this Swedish tutorial for metalic flowers, Hope you can understand how they have made them!

Metallblommor

Den här beskrivningen hade jag med i söndagens bilaga på Allt om Scrap. Så nu kommer den här på min blogg också!
Nu kommer jag att visa er hur man på ett enkelt sätt kan göra egna metallblommor!
När man fotograferar metall kan det ibland vara svårt att kunna fånga detaljerna eftersom det blänker en hel del, men jag har gjort mitt bästa för att få med så många detaljer som möjligt.
 
Variationer på dessa blommor går att göra i all oändlighet, men här är några exempel på hur de kan se ut när de är klara.
Detta är det material som jag använder när jag gör grunden till mina blommor.
·         Cardstock – Cardstock använder jag för att ge stadga till blommorna, om man använder tunnare papper blir blommorna inte lika enkla att böja till. Jag brukar använda mig av spillbitar eller sådana färger som jag sällan scrappar med. Använder du dessutom ett cardstock med struktur kommer det att synas som häftig effekt när blomman är klar.
·         Aluminiumtejp – Den tejp som jag tycker är enklast att använda kommer från Biltema, men det finns fler sorters tejp på olika byggvaruhus och liknande.
·         Blomstans – Jag har valt att stansa ut mina blommor med Tattered Florals från Tim Holtz, men det går naturligtvis bra att använda vilken stans man vill.
·         Embossingdies – Slutligen har jag använt mig av en embossingdies, denna kommer också från Tim Holts och har klockor till motiv. Motivet på embossingdiesen spelar ingen roll eftersom det bara kommer att synas en liten bit av det.
Här kommer nu en beskrivning, steg för steg, på hur du gör dina egna metallblommor:
Börja med att tejpa aluminiumtejpen över hela cardstocket, sedan stansar du ut blommorna med din blomstans. Så här ser det ut när jag stansat ut mina. Jag brukar använda två av dessa till varje blomma.
 
För att få lite struktur och liv i blommorna har jag valt att sedan sätta dem i en embossingdies. Det är en form av torrembossing som man kan använda i ett flertal av stansmaskinerna. Självklart kan man även göra en egen torrembossing med hjälp av olika präglingsverktyg.  Ni ser här hur blommorna fått mer liv och inte känns lika platta längre.
Så där, nu är grunden till blommorna klara, nu är det dags att välja hur man vill färga in dem.
 
När man arbetar med Metal Tape Art-tekniken så använder man ofta svart eller brun akrylfärg som man målar över alstret med för att få till det lite smutsiga utseendet. Det är precis vad jag har gjort här. På kanterna har jag dessutom målat med kopparfärgad Alcohol Ink. Alcohol Ink är en produkt som fäster på de flesta material och är därför ypperlig att använda till detta.
 
Nästa steg är nu att sätta ihop blomman. För att blomman inte ska bli platt tar jag först en av blomdelarna och klipper ett jack in till mitten mellan två av blombladen. Sedan lägger jag ett av bladen vid jacket ovanpå bladet på andra sidan jacket och limmar ihop dem. På så sätt får jag bara 8 blomblad, istället för 9, på den ena blomdelen samtidigt som den nu kommer att stå uppåt en aning. Innan jag limmar fast denna del ovanpå den andra böjer jag bladen försiktigt i en båge.
Så här ser min blomma ut när den är färdig. I mitten har jag satt en liten metallblomma och en halvpärla.
Här nedan kommer ni nu att få se flera olika blommor som jag valt att färga in på olika sätt.
Den här blomman har jag faktiskt inte färgat in alls utan låtit den vara som den är.
 
På den här blomman har jag enbart färgat in kanterna med guldfärgad Alcohol Ink. Här ser ni även tydligt hur cardstocken struktur syns under tejpen.
 
Här ser ni en blomma som är helt infärgad med Alcohol Ink i kopparton.
 
Den här blomman har jag först målat med akrylfärg och sedan har jag sprejat på röd Glimmer Mist. För att Glimmer Mist ska fäste måste man ha målat med akrylfärg först annars fäster den inte så bra.
 
Den sista blomman valde jag att inte sätta i en embossingdies, den är därför slätare till ytan. Däremot har jag målat den med brun akrylfärg och sedan satt brun Alcohol Ink på topparna.
Hoppas nu ni inspirerats till att göra egna blommor!
 (http://ztinaspysselvra.wordpress.com/2011/11/10/metallblommor)

Happy Creation;)
Anki J

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ta enkelt bort HTV från ditt tyg

Celsius - Fahrenheit konverterings tabell