Hur får jag bort HTV?

Oj det blev lite fel där.... 




Men hur kan jag få bort Värmetransfervinylen utan 
att skada tyget?

Det här kommer att hända förr eller senare, hur noga man än är, och man vill inte slänga den fina tröjan eller det du tryckt på.


Så jag gjorde ett litet test:

Jag strök på med strykjärn, en vanlig bit slät HTV och en glitter HTV på ett gammalt örngott i 100% bomull, bilden här nedan 1 och 2, och nr 3 är ett vanligt kopieringspapper som jag använde för att ta bort HTV'n med, ja du hörde rätt vanligt KOPIERINGSPAPPER!


Jag lade kopieringspappret över den släta HTV'n och hade 3 prickar på strykjärnet = hög värme, pressade en stund ungefär 20-30 sekunder, och när jag försiktigt lyfte pappret så följde den släta HTV'n med på pappret! Det blev lite luddigt i tyget, men det är jag nästan säker på går bort när jag tvättar örngottet.

Kunde inte tro det skulle fungera men absolut värt att testa när man har HTV - ska prova med min värmepress när jag kommer hem till Sverige.


Nu till glitter HTV'n det är den mörkare röda rutan här ovan, där fick jag kämpa lite mer, kopieringspappret fungerade inte, då provade jag nagellacks remover, fungerade inte heller och den röda färgen färgade av sig på tyget




Strök och pressade på en ny glitter HTV bit som fick svalna. 

För att få bort den testade jag att bara stryka lätt över den utan att pressa eller ha för varmt, 2 prickar på strykjärnet. Jag använde inget mellanlägg typ kopieringspapper eller annat, utan strök bara över själva HTV'n och då släppte den i hörnet så jag kunde pilla upp lite, strök igen och pillade och upprepade det tills allt var bort.



Något som man också ska tänka på är att så snart man inser att det gick fel, försök ta bort felet omgående, vänta inte för då hinner HTV'n sätta sig ordentligt i tyget.

Dela gärna vidare det här inlägget om du tycker att du hade hjälp av det.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ta enkelt bort HTV från ditt tyg

Celsius - Fahrenheit konverterings tabell