DecoFoil och HTV på Svart T shirt

En av mina söner fyllde 35 år nyligen och då gjorde jag en häftig T-shirt till honom




Och det tog lite längre tid än jag trott 3 dagar totalt, tur att jag inte ska sälja den då hade den hamnat på några tusen lappar.
Dels var det mycket text och sedan skar inte skärbladet igenom ordentligt trots att jag använde linjesegmentering, men fegade väl lite och använde bara 0,1, så här i efterhand kunde jag nog använt 0,3 men men... man lär så länga man lever 😉


Här har jag fått ta fram förstoringsglaset för att kunna rensa det minsta av bokstäverna












Innan man börjar med monteringen på plagget kan det vara bra att veta var mitten är så jag brukar vika plagget på längden och stryka så jag får ett veck var mittlinjen går.

Och som regel brukar man använda tre fingrar från halslinningen där man ska börja med sin HTV, men det kan också bero på hur stort eller litet trycket är


 

Eftersom jag använde både guld foil och vanlig textilvinyl (HTV) så fick jag dela upp strykningen, så det blev mycket klippa och mäta







För att få lite effekt på guldfolien så knycklade jag ihop den till en boll och drog sedan ut den igen.
 Och så här blev den färdiga T-shirten

DecoFoil finns att köpa hos Hobbyworld.se samt den transferfilm som behövs MEN... jag har testa transferfilmen från iCraft, och gör INTE som det står på förpackningen, jag har försökt så slösas inte bort din transferfilm, utan titta på SilhouetteSchoolBlogg med Melissa, visserligen på engelska men bra och tydliga bilder.

Den transferfilm jag använder här ovan kommer från The Rhineston World (fick den på kursen i USA i september).

Om du gillar det här blogginlägget blir jag väldigt glad om du delar det med dina Silhuette vänner👍


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ta enkelt bort HTV från ditt tyg

Celsius - Fahrenheit konverterings tabell