Kalkera ett foto med Silhouette Studio

Jag får många förfrågningar om hur kalkera fungerar i 
Silhouette Studio!?

Kalkerat foto monterat i en tavelram och vinyl på glaset
Och jag kan erkänna att jag är inget proffs på att kalkera, faktum är att jag faktiskt inte gjort det så många gånger, för det har verkat så svårt, men det är det inte.

Som nybörjare rekommenderar jag inte att börja med ett foto utan en mer solid bild eller form.

Det man ska tänka på är att det helst ska vara en ljusare bakgrund och att man får göra flera kalkeringar som man sedan lägger ihop.

Kalkeringen här ovan är min yngsta son och delar av hans familj på en semester i höstas. 

Så här gjorde jag med ett annat foto men från samma tagning, och trots att det faktiskt är en mörk bakgrund så tyckte jag att slutresultatet blev väldigt bra.

Använd kniven för att skala fotot

  • Importerade fotot till Silhouette Studio 

  • Använde kniven för att ta bort det som jag inte ville ha kvar på fotot.

Dags att öppna kalkeringsfönstret

  •  Öppna kalkeringsverktyget

  •  Markerad bilden

Dags att börja kalkera

  1.  Klicka på Kalkeringsverktyget
  2.  Dra en rektangel över ditt foto som täcker den del av fotot du vill kalkera

 Välj Kalkera utan att göra några ändringar i första omgången, här får man prova sig fram eftersom det alltid beror på originalfotot, ljus förhållande och skärpa.
Första kalkeringen
Dra den kalkerade delen åt sidan och gör om det vi gjorde här ovan, men denna gång 
  1. av markerar du Högpassfilter
  2. justerar Tröskel uppåt eller neråt beroende på vilket du tycker bli bäst, när du är nöjd 
  3. klickar du igen på kalkera

Zooma in och lägg ihop de 2 kalkerade bilderna.
 Dags att para ihop dina 2 kalkerade bilder

  1. Markera båda bilderna
  2. Öppna Justera verktyget
  3. välj Justera botten
  4. Zooma in och justera manuellt med piltangenterna på tangentbordet.
Kom bara ihåg att inte ha dina kalkerade bilder markerade när du justerar dem manuellt, utan välj bara en av dem. När du är nöjd gruppera dem med ctrl +g.

Fyll med färg - jag föredrar svart men experimentera med din favorit färg 
Nu är det dags att sätta färg på din bild, oftast vill man väl ha dem svarta

  1. Välj Fyllningsfärg verktyget
  2. Markera din kalkering ( obs fel nummer står 3 ska vara 2)
  3. Välj den färg du vill se den i
Gå vidare för att välja linjefärg




  1. Öppna linjefärg verktyget
  2. markera din kalkering
  3. välj samma färg som ovan eller transparent vilket ibland blir snyggast
Prova dig fram och öva mycket på hur du kalkerar och lägger lager på lager för att bli nöjd!
Lycka till med ditt kalkerande

Om du gillar det här blogginlägget blir jag väldigt glad om du delar 
det med dina Silhouette vänner👍

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ta enkelt bort HTV från ditt tyg

Celsius - Fahrenheit konverterings tabell