Väggtryck med Stencil Vinyl och Silhouette Cameo



O la la... Så fint mitt kombinerade badrum och tvättstuga blev med lite fin text... och färg



Text på väggen med Stencil och färg


Stencilvinyl & Transfertejp
Jag använde Silhouette Stencil Vinyl och jag har tidigare testat att göra stenciltryck med vanlig överbliven vinyl, men inte varit 100% nöjd med slutresultatet, den läcker ut färg eftersom den inte klistrar dikt mot väggen.
Bilden här ovan är Stencilvinylen som är den vita rullen, och transfertejp som är den bruna rullen.

Färdig skuren Stencil
Inställningarna för Stencil vinyl finns och de brukar fungera om du har ett nyare skärblad.

Eftersom det är en ganska lång design så gick nästan all Stencilvin  åt, jag använde ingen skärmatta och Stencilen matade på felfritt.

Det som är viktigt är att när man rensar Stencilen ska man ta bort själva bokstäverna och lämna kvar fyllningarna ex i o a och e.

Se till att alla bubblor blir utslätade med hjälp av ett gammalt kontokort eller liknande när du monterat på transfertejpen.

För att få din design i våg kan du använda ett vattenpass, där den ska monteras, gör små märken med blyerts som går att sudda bort.

Dags att dra bort skyddspapperet och klistra fast Stencilen på väggen!!

Phu.. det gick bra.


Stencilvinyl på väggen

 Se även till här att ALLA luftbubblor är borta, annars kryper färgen under och det blir inte så rena och fina kanter på designen.

Färgfylld Stencil

Använd en svamp och dutta lite försiktigt, inga hårda tryck, i färg i den utskurna texten. Oftast får man lägga på en omgång till med färg, men vänta inte för länge, hellre vått i vått
än att färgen torkat och blir svår att få bort utan att skada texten.

Min Silhouette Stencil vinyl kommer från Hobbyworld.se 



Om du gillar det här blogginlägget blir jag väldigt glad om du delar det 
med dina Silhouette vänner👍

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ta enkelt bort HTV från ditt tyg

Celsius - Fahrenheit konverterings tabell