Sätt guldkant på dina kläder med DecoFoil!

Att sätta Foil på sina t-shirts, tygväskor, papper eller nästan vad som helst är inte så svårt!

Och slutresultatet blir proffsigt, det kan jag lova...






Så här gjorde jag:

  • Och kom ihåg vi skär inte i Folien bara i det lim papper som är avsett för DecoFoil
  • Använd en inte så klibbigt skärmattan (tryck med en torr ren trasa upprepade gånger mot den om den är ny)
  • Om du använder ett tunt teckensnitt eller design, lägger du till en ca 0,012-0,016 offset och tar bort den inre texten. 
  • Vänd den grova sidan nedåt/papperssidan uppåt på skärmattan (bry dig inte vad som står på förpackningen, det fungerar inte)
  • Spegelvänd INTE din text 
  • Lägg till en "rensnings ruta" runt din design
Jag kan erkänna att jag slösade en hel del material innan jag förstod att man inte kan följa beskrivningen för produkten... Då hade jag även skrivit till tillverkaren, men de hävdade bara att jag skulle prova mig fram.
Välj din design eller skapa en egen:
lägg iCraft Iron on Adhesive på skärmattan med den ruggliga sidan nedåt och pappret uppåt



Skärbladsinställningar: 
Blad Djup: 2 
Hastighet: 2 
Tjocklek: 10 
Linjesegmentering på 0,2



Rensa din design, lättast är att göra det på skärmattan, när du är klar använder du tejp som tål hög värme klistra den tvärs över designen och på min fjäril tog jag 2 remsor.
Montera den på din t-shirt, pressa med värmepress och 150 °C i ca 5 sekunder, kanske något längre med strykjärn.

Dra av bäraren och tejpen

Dags att lägga på foilen, jag ville se hur alla färger så ut när de var pressade så jag exprementerade med att lägga dem så här

Och jag gillar när det ser lite nött ut så jag pressade i ca 20 sekunder och 150 °C med min värmepress, vill man ha helt slätt så räcker det nog med ca 10 sekunder

Nu är det dags att dra bort Foilen OBS!! - TAS bort när den kallnat -

Åh... så slutresultatet. 
Om det är lite "fransigt" i kanterna kan man dra lite med handen över trycket



Tvätt råd för Foil tryck: Vänd ditt plagg ut-o-in, tvätta på max 30 °C, häng upp på galge för att torka, OBS! Ingen Torktumlare.

På papper blev det så här, men pressade nog lite väl länge så det flöt ut 😞
men men... övning ger färdighet


Så utmana dig själv med Foil och du kommer bli så 😍

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ta enkelt bort HTV från ditt tyg

Celsius - Fahrenheit konverterings tabell